داستان آزمون EPT

آزمون EPT
Rate this post

داستان آزمون EPT

هر آنچه دانشجویان مقطع دکترا دانشگاه آزاد در خصوص آزمون EPT  نیاز دارند بدانند.

با سلام و ادب خدمت همۀ دانشجویان عزیز مقطع دکترایی که خودشان را برای آزمون EPT آماده می‌کنند. محمود پیرهادی هستم، قصد دارم شما را با آزمون EPT آشنا کنم و هر آنچه که نیاز دارید راجع به این آزمون بدانید را خدمتتان بگویم و به شما قول می‌دهم که هیچ مطلبی به این کاملی را پیدا نخواهید کرد، چون تمام نکته‌هایی که نیاز است شما راجع به آزمون  EPT بدانید در اینجا برای شما توضیح خواهم داد.

 فعالیت من در اینستاگرام در پیج EPT_pirhadi  همچنین وبسایت www.mahmoudpirhadi.com است. و آموزش‌هایی در خصوص قبولی سریع در آزمون EPT را ارائه می‌دهم.

این آزمون چه جوری به جون بچه های دکترا افتاد

این آزمون تقریباً از سال ۱۳۸۶ در ایران برگزار می‌شود، تا سال ۱۳۹۲ آزمون  EPTبه صورت فصلی برگزار می‌شد، چون تعداد داوطلبین دکترای دانشگاه آزاد کم بود. ولی از سال ۱۳۹۲ تقریباً به صورت ماهانه این آزمون برگزار می شود. و تا سال ۱۳۹۸ ادامه پیدا کرد و یک سال و اندی به خاطر کرونا کلاً تعطیل شد و بعد از آن دوباره به صورت ماهانه آزمون را برگزار کردند.

Ept   مخفف چیست؟

خود کلمه EPT برگرفته از English Proficiency Test است، یعنی آزمون مهارت انگلیسی.

چند تا تست داره این آزمون

بخواهم راجع به ساختار آزمون صحبت کنم این آزمون تقریباً 100 سؤال دارد که چیدمان سؤالات به این صورت است که ۲5 سوال واژگان، ۴۰ سوال گرامر که در دو بخش است، ۲۰ سؤال خواندن و 15 سوال هم کلوز تست است و داوطلبین عزیز در بازۀ زمانی ۱۴۰ دقیقه می بایست به این 100 سؤال پاسخ بدهند.

آزمون EPT  نمره منفی دارد

 نکتۀ دیگری که وجود دارد و بعضی از داوطلبین نمی‌دانند این است که این آزمون در حال حاضر یعنی سال ۱۴۰۰ نمرۀ منفی ندارد و این هم خوب است و هم بد. خوب است چون اگر کسی نسبتاً خوانده باشد و یک دانش مختصر زبانی داشته باشد می‌تواند یک سری از تست‎ها را بزند و بقیه را هم می‌تواند به صورت شانسی بزند و ممکن است براساس دانش خودش و شانسی که دارد قبول شود.

جنبه بدی هم که وجود دارد این است که خیلی از افراد مخصوصاً دانشجویان دکترا چون کارمند، مدیر‌ و افراد پرمشغله‌ای هستند به خیال اینکه این بار می‌روند و شرکت می‌کنند و قبول می‌شوند چون نمره منفی ندارد در آزمون شرکت می‌کنند. من در مشاوره‌هایم کسانی را دیدم که 19 بار و ۲۲ بار رفتند و قبول نشدند. پس هم خوب است و هم بد. نکته‌ای که بنده تأکید دارم این است که حتماً سعی کنید یک مقدار بخوانید، یک تعداد تست را بزنید و یک تعدادی هم به شانس تکیه کنید.

آزمون EPT  هر چند وقت یکبار برگزار می شود.

معمولاً این آزمون به صورت ماهانه برگزار می‌شود که در سایت( https://english.iau.ac.ir/ept) ثبت نام کنید. این نکته را هم خدمت شما بگویم که آزمون EPT هم برای عربی برگزار می‌شود و هم برای انگلیسی. تقریباً به تجربه دیدم خیلی‌ها در زبان انگلیسی شرکت می‌کنند. چون پیش زمینۀ بیشتری برای دانش انگلیسی داریم. و بعد از ثبت نام یک شناسه ۱۶ رقمی به شما می‌دهند که حتماً آن را باید دریافت کنید و شماره پرونده شما است. این شناسۀ 16 رقمی نشان دهندۀ این است که ثبت نام شما قطعی است و برای دریافت کارت باید این شناسه را وارد کنید. بعد از اینکه شما ثبت نام کردید و کد پیگیری را دریافت کردید معمولاً دو روز قبل از آزمون اعلام می‌کنند که می‌توانید بروید کارتتان را بگیرید. آنجا با وارد کردن شماره پیگیری و شماره دانشجویی که دارید به راحتی می‌توانید کارت را دریافت کنید .

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر قصد شرکت دارید، سعی کنید همان اولین تاریخی که اعلام می‌کنند نهایتاً در بازۀ یکی دو روزه ثبت نام کنید و وقتی هم که اعلام کردند، سعی کنید سریعاً کارت را بگیرید چون خیلی‌ها می‌گذارند برای دقیقۀ آخر و بارها پیش آمده که به هر دلیلی ممکن است اینترنت قطع شود و یا برق خانه برود و یکسری مشکلات پیش بیاید و این اتفاق‌ها استرس زیادی را به دانشجویان وارد می‌کند. پس اگر اعلام کردند شما می‌توانید کارتتان را دریافت کنید سریعاً و در اولین فرصت کارتتان را دریافت کنید.

نکات بسیار مهم در هنگام ثبت نام در آزمون EPT

  1. ثبت نام شما زماني قطعي و تكميل خواهد شد كه پرداخت مالي صورت گرفته و تائيد نهايي پرداخت انجام شده باشد
    در وارد كردن اطلاعات خود دقت لازم را داشته باشيد، اين مركز هيچ مسئوليتي در قبال اطلاعات نادرست مندرج شما بر عهده نخواهد داشت.
    3. چنانچه مغايرتي در اطلاعات مندرج در سايت با مشخصات فردي شما وجود داشته باشد، از حضور شما در جلسه آزمون ممانعت به عمل مي آيد.
    4. در زمان حضور در جلسه آزمون ارائه كارت شناسايي معتبر مطابق با اطلاعات مندرج در سايت الزامي است.
    5. شروع فرآیند آزمون ساعت 08:30 صبح خواهد بود؛ لذا به داوطلبان اكيدا توصيه مي شود يك ساعت قبل از شروع آزمون در محل حوزه امتحاني حاضر باشند.
    6. همراه داشتن هر گونه وسايل الكترونيكي در جلسه آزمون ممنوع است و با متخلف برخورد قانوني خواهد شد.

 این آزمون چه شهرهایی برگزار می شود؟؟

این آزمون روز جمعه هم زمان در شهرهای تهران , تبریز , مشهد , اهواز , اصفهان , شیراز , کرمانشاه , رشت , کرمان , اردبیل , کرج , ساری , یزد , همدان , ارومیه , قزوین , گرگان , خرم آباد , اراک ، بوشهر و زاهدان جمعا ۲۱ حوزه برگزار خواهد شد.

تنها دانشجویان دوره دکتری تخصصی شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی مجاز به شرکت در آزمون می باشند بدین منظور لازم است داوطلبان شماره دانشجویی ۹ رقمی خود را به منظور ورود به سامانه در اختیار داشته باشند.

 نکته بسیار مهم

داوطلب گرامی از ثبت نام هم زمان دو نفر یا بیشتر در یک سیستم کامپیوتری خودداری نمائید. – ثبت نام شما در آزمون زمانی قطعی و تکمیل خواهد شد که پرداخت مالی صورت گرفته و تائید نهایی پرداخت انجام شده باشد و از سیستم شناسه پرداخت حتما دریافت نمائید.

چه نمره ای ،نمره قبولی در آزمون EPT  است.؟؟

برای این آزمون معمولاً به دو نمره نیاز دارید، یکی برای امتحان جامع و یکی برای رساله و دفاع. الان که دارم با شما صحبت می‌کنم آذر ۱۴۰۰ است، می‌گویند دستورالعملی آمده که برای امتحان جامع نیاز نیست که شما امتحان EPT بدهید ولی بستگی به دانشگاه‌ شما دارد و معمولاً دستورالعمل‌ها کامل اجرا نمی‌شود. یعنی شاید بگویند نیازی نیست و یک دانشگاه بگوید که من نیاز دارم. پس این نکته را مد نظر داشته باشید و حتماً با مدیر آموزشی‌تان صحبت کنید.

برای امتحان جامع شما نیاز به نمرۀ ۴۰ دارید ولی برای رساله حداقل به ۵۰ نیاز دارید. بعضی از دوستان سؤال می‌پرسند که ما نمرۀ 400 یا 320 و یا 790 گرفتیم. بله، نمره از 1000 است و اگر شما 600 گرفتید یعنی در اصل 60 و اگر ۳۹۰ گرفتید در اصل 39 است. پس نمره از ۱0۰۰ است، یکی از صفرها را بردارید آن عدد ۵۰ یا ۴۰ که می‌گوییم در اصل همان ۴۰۰ یا ۵۰۰ است.

نمره آزمون EPT  برای افراد ایثارگر و شاهد

نکتۀ دیگری که باید به آن توجه کنید این است که یک تبصره برای افراد ایثارگر و شاهد وجود دارد. آن‌ها به جای 50 نمرۀ 40 را بگیرند قبول هستند. این نکته را هم مد نظر داشته باشید که اگر جزو ایثارگران یا شاهد هستید حتماً هنگام ثبت نام اشاره کنید تا بعداً به مشکل برنخورید چون خیلی از دوستانی داشتیم که موقع ثبت نام اشاره نکردند و مثلاً نمرۀ 42 گرفتند، آنها طبق این تبصره در اصل قبول هستند چون این افراد جزو خانواده ایثارگر و شاهد هستند، ولی دردسر داشتند و نامه‌نگاری کردند، مدیر آموزشی دانشگاه همکاری نکرده و خیلی از داستان‌های متفاوت و نتوانستند به حقشان برسند. پس اگر از خانواده ایثارگر و شاهد هستید حتماً در هنگام ثبت نام این نکته را مد نظر داشته باشید.

 اعتبار نمره آزمون EPT  چند سال است؟؟؟

سؤال بعدی که دوستان معمولاً از من می‌پرسند این است که اعتبار این آزمون چقدر است؟ اعتبار این آزمون ۲ سال است. و این را هم باید مد نظر داشته باشید. اگر شما آمدید و نمرۀ خیلی خوبی هم گرفتید مثلاً ۶۰، ولی اگر دو سال از آن گذشته باشد آن نمره مورد قبول نیست چون اعتبار آزمون  EPTدو سال است.(البته حتما از دانشگاه خود سوال کنید .برخی از دانشگاهها به قوانین توجه نمی کنند. و ممکنه براشون بعد از دو سال هم قبول باشد.) ممکن است قوانین تغییر کند ولی در حال حاضر و قبل از آن هم اعتبار این آزمون ۲ سال بوده است.

آیا می‌شود MSRT هم شرکت کنیم؟

سؤال بعدی می‌پرسند آیا می‌شود MSRT هم شرکت کنیم؟ اولاً MSRT فقط برای دانشگاه‌هایی است که تحت نظر وزارت علوم هستند، ولی بعضی از دانشگاه‌های آزاد این مدرک را هم قبول می‌کنند البته با نمرۀ خاص خودشان. مثلاً می‌گویند شما می‌توانید برای ما MSRT هم بیاورید ولی باید ۶۰ یا ۵۵ بگیرید. اگر سطح زبانتان واقعاً خوب است و شنیداری خوبی دارید و می‌خواهید در آزمون MSRT شرکت کنید از دانشگاهتان سؤال بپرسید. فرق آزمون MSRT با EPT هم در بحث شنیداری است. آزمون EPT شنیداری ندارد ولی آزمون  MSRTبخش شنیداری هم دارد. MSRT هم می‌تواند دانشگاه آزاد باشد و هم دانشگاه ملی، ولی EPT فقط برای دانشگاه آزاد است و این نکته را هم مد نظر داشته باشید.

 شرکت در آزمون  EPT محدودیت دارد؟؟؟

سؤال بعدی که می‌پرسند این است که آیا شرکت در آزمون EPT تعداد محدودیت دارد؟ مثلاً ما ۴ یا ۵ بار بیشتر نمی‌توانیم شرکت کنیم؟ نه، این قضیه باز است و محدودیتی ندارد، همانطور که گفتم در مشاوره‌هایم دانشجویی بوده که ۲۲ بار هم شرکت کرده بود. در حال حاضر هیچ محدودیتی برای شرکت در آزمون EPT وجود ندارد.

از چه منابعی برای قبولی در آزمون EPT   استفاده کنیم

آیا واقعا منابع خاصی برای آزمون EPT وجود دارد؟ معمولاً منابعی که جا‌های متفاوتی اعلام می‌کنند و خود سنجش هم اعلام کرده کتاب تافل لانگمن، ریدینگ تافل، کتاب ۵۰۴، لغات ضروری تافل و ۱۱۰۰ است. البته این را به شما بگویم من که کارم زبان است و کارشناس زبان هستم می‌گویم این آزمون واقعاً بی رحمانه است، چون این منابع بسیار منابع سنگین و سختی هستند. به همین خاطر من آمدم و کپسول آزمون ept را تولید کردم، آمدم و خیلی از منابع اضافی را حذف کردم و گفتم شما با 10، 12 ساعت محتوایی که واقعاً نیاز دارید می‌توانید وقت بگذارید و قبول شوید.

 چون ما هم که کارمان زبان است خیلی از لغت‌های ۱۱۰۰ و تافل برایمان لغت‌های سنگینی است که نه استفاده می‌کنیم و نه در ذهنمان می‌ماند. پس این نکته را هم بگویم که بی رحمانه است ولی به هر حال جزو منابعی است که اعلام کردند.

نتیجۀ آزمون EPT کی اعلام می‌شود؟

با توجه به تجربه می‌گویم معمولاً بین ۸ تا ۱۴ روز طول می‌کشد. بعضی موقع‌ها سر ۸ روز و بعضی موقع‌ها ۱۴ تا ۱۵ روز هم طول کشیده ولی از ۱۵ روز بیشتر طول نمی‌کشد. در همان سایت سنجش(https://english.iau.ac.ir/ept)  بروید مشخص است شما می‌توانید اطلاعاتی که دارید و از شما خواسته را وارد کنید و نمره‎تان را ببینید. یک کارنامه به شما می‌دهند و در آن کارنامه مثلاً می‌نویسند ۴۹۰ که همان ۴۹ است و یا ۵۱۰ که ۵۱ است، از همان پرینت بگیرید و برای دانشگاه ببرید می‌توانند اجازه بدهند که در بحث رساله و دفاع و یا جامعتان مد نظر قرار بگیرد.

تجربه های محمود پیرهادی در آزمون EPT

یک نکته دیگر هم که به ذهنم رسید خدمتتان بگویم این است که این آزمون در همۀ شهرهای ایران و همۀ استان‌ها برگزار نمی‌شود، یعنی تقریباً بین ۱۹ تا ۲۰ حوزۀ برگزاری وجود دارد. پس افراد باید خیلی دقت داشته باشند که اگر قصد دارند در آزمون EPT شرکت کنند حتماً بپرسند که نزدیک‌ترین حوزه به آن‌ها کدام حوزه است تا برنامه‌ریزی داشته باشند. چون ما دوستانی داشتیم که مثلاً زاهدان بودند و باید برای آزمون به کرمان می‌آمدند و امتحان می‌دادند و خود این یک دردسر برای آن‌ها بود. پس حتماً قبل از اینکه شرکت کنید شرایط خودتان را در رفت و آمد بسنجید که آیا می‌توانید آن روز رفت و آمد کنید و حضور داشته باشید یا نه.

در آخر می‌خواهم چند تجربۀ خوب به شما بگویم، به هر حال من روزانه ۵ تا ۱۰ مشاوره با داوطلبان آزمون EPT دارم و تجربیات خوبی را به دست آوردم و می‌خواهم با شما این تجربیات را به اشتراک بگذارم.

  1. نکتۀ اول، اگر قصد دارید در آزمون EPT قبول شوید واقعاً یک ماه برنامۀ اصلی زندگی، نه فقط کار و درستان، برنامۀ اصلی زندگی‌تان باید EPT باشد و خوب وقت بگذارید و بخوانید. چون به تجربه دیدم دانشجویان دکترا افراد پرمشغله‌ای هستند، کار دارند و خیلی وقت است که از زبان فاصله گرفتند و چون برنامۀ درستی برای آزمون EPT ندارند با خودشان می‌گویند ماه آینده و یک موقع می‌بینند که ترم آخر هستند و این نمره را نگرفتند و واقعاً به مشکل برمی‌خورند. به تجربه دیدم که همه کارشان را انجام دادند و فقط منتظر این نمره بودند. پس اگر دانشجوی دکترا هستید حتماً یک ماه وقت بگذارید و خوب بخوانید.
  1. نکتۀ دوم اینکه اگر قصد دارید در آموزشی شرکت کنید حتماً آموزشی را تهیه کنید که با روش تدریس استاد و محتوای استاد ارتباط برقرار می‌کنید. این نکتۀ خیلی مهمی است چون شما خیلی وقت است که از زبان فاصله گرفته‌اید و اگر از روش تدریس استاد و محتوایی که استاد تدریس می‌کند لذت نبرید فقط پولتان را هدر دادید. پس حتماً قبل از اینکه بخواهید دوره‌ای را تهیه کنید ببینید که آیا می‌توانید با آن استاد و روش تدریس او ارتباط برقرار کنید یا خیر، چون دوباره به تجربه دیدم افرادی آمدند و محتوایی را از ما تهیه کردند، قبل از آن بندگان خدا ۲ تا ۳ کلاس یا پک‌های مختلف گرفته بودند. آن پک یا کلاس از لحاظ محتوایی مشکلی ندارد، دوستان نتوانستند با روش تدریس استاد ارتباط برقرار کنند.
  1. نکتۀ آخر، یکی از روش‌هایی که من به همۀ دوستان پیشنهاد می‌کنم استفاده از آزمون‌های قبلی است. آزمون‌های قبلی کمک می‌کند که شما با نحوۀ سختی و سادگی سؤالات آشنا شوید. پس اگر دوره‌ای را شرکت کردید و یک تسلط نسبی پیدا کردید حتماً بازۀ زمانی 10 روزه وقت بگذارید و آزمون‌های قبلی را شروع کنید به حل کردن و تحلیل کردن. این‌ها به شما کمک می‌کند که با یکسری لغت‌های سخت و گرامری آشنا شوید که همین تسلط کمک می‌کند حداقل ۱۰ نمره از دوستان دیگر جلو باشید، چون خیلی‌ها آزمون‌ها را نمی‌خوانند در صورتی که من بررسی می‌کنم و می‌بینم نسبتاً لغت‌های آزمون یک دوره با دوره دیگر تقریباً شبیه به هم هستند و از آن لغت‌ها در آزمون‌های متفاوت استفاده شده است.

 پس این 3 تجربه را حتماً مد نظر داشته باشید. 1 .حتماً یک ماه خوب وقت بگذارید. 2، در آموزش از آموزشی استفاده کنید که با محتوا و روش تدریس استاد ارتباط برقرار کنید و .3 از تحلیل و بررسی آزمون‌های ادوار گذشته غافل نباشید. امیدوار هستم که این نکاتی که گفتم کمک کند تا شناخت بسیار خوبی راجع به آزمون EPT داشته باشید و بتوانید با یک برنامه‌ریزی صحیح این آزمون را قبول شوید و به امید خدا بروید برای گرفتن مدرک دکترا.

14 نکته برای کسب نمره بهتر در آزمون EPT

چند نکته را خدمتتان می‌گویم که اگر این‌ها را رعایت کنید مطمئن هستم حداقل ۳ تا ۴ نمره بیشتر بتوانید در آزمون EPT بیاورید.

نکته اول

تعداد سؤالاتی که در آزمون داریم چیزی حدود ۱۰۰ سؤال است و 140 دقیقه وقت دارید که به این‌ها پاسخ بدهید. پیشنهاد من این است که با توجه به این لیستی که به شما می‌گویم شروع به پاسخ دادن کنید. اول واژگان چون معمولاً ما با واژگان راحت‌تر می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم و پاسخ بدهیم. دوم کلوز تست‌ها هستند. سوم ریدینگ‌های کوتاه، آن‌هایی که اشاره دارند به مرجع ضمیر و تاریخ و این چیزها. چهارم گرامرها و پنجم ریدینگ‌های بلند است. پس اول واژگان، دوم کلوز تست، سوم ریدینگ‌های کوتاه، چهارم گرامر‌ها و پنجم ریدینگ‌های بلند. بهتر است که نحوۀ پاسخگویی بدین صورت باشد تا بتوانیم ۱۰۰ سؤال را در ۱۴۰ دقیقه پاسخ بدهیم چون وقت زیادی نداریم.

نکته دوم

دومین پیشنهادی که برای شما دارم این است که سوزن منگنه سؤالات را باز کنید تا سرعت عملتان بالاتر برود، چون به تجربه دیده ام که بعضی اوقات اذیت می‌کند و سؤالات را گم می‌کنیم. همان‌جا باز کنید و با مدادتان صفحه اول و دوم را مشخص کنید و با این کار سرعت عملتان بالاتر می‌رود و راحت‌تر می‌توانید پاسخ بدهید.

نکته سوم

سوم حتماً به کلمه‌های کلیدی توجه کنید، آنجا که می‌گوید کدام درست و کدام نادرست است، کمترین و بیشترین، کدام مهم‌تر است به این‌ها توجه کنید تا بتوانید پاسخ صحیحی بدهید. البته آن‌قدر آزمون داده‌اید که این‌ها تکراری است ولی هنوز هم به تجربه دیدم که بسیاری از دانشجویان می‌گویند من فکر می‌کردم منظور درست‌ها بود. به این‌ها حتماً در پاسخ دادن دقت کنید.

نکته چهارم

چهارمین نکته‌ای که خدمتتان می‌گویم این است که پراکنده پاسخ ندهید. ممکن است به واژگان پاسخ بدهید و بعد بگویید می‌روم سراغ گرامرها و بعد سراغ ریدینگ بروم. این پراکندگی باعث می‌شود که هم زمانتان از دست برود و هم به خاطر استرسی که وجود دارد فراموش می‌کنید کجا را پاسخ دادید و کجا تمرکز داشتید. مخصوصاً این برای ریدینگ خیلی اتفاق می‌افتد که ما ریدینگ را شروع می‌کنیم و بعد یک دفعه می‌بینیم سخت است می‌گوییم برویم گرامر‌ها را پاسخ بدهیم و بعد از ریدینگ هم غافل می‌شویم و زمانمان هم هدر می‌رود. پس حتماً طبق همان لیستی که خدمتتان گفتم پاسخ بدهید و پراکنده هم پاسخ ندهید.

نکته پنجم

اگر در بین چهار گزینه می‌دانید که دو گزینه کلاً غلط است و روی دو تا شک داشتید تصادفی یکی را جواب بدهید و طبق قانون احتمالات معمولاً به نفع شما خواهد شد و اتفاق خوب خواهد افتاد و جواب درست را داده‌اید، پس زیاد کلنجار نروید و وقتی که دیدید بین دو تا شک داشتید سریعاً به طور تصادفی جواب بدهید و به امید خدا درست از آب در می‌آید.

نکته ششم

هیچ‌وقت با سؤالات لج نکنید. بعضی اوقات ما مخصوصاً اگر آدم‌های تحلیل‌گری باشیم لج می کنیم تا جوابش را پیدا کنیم .شروع می‌کنیم با سوال ور رفتن و وقت گذاشتن و لج کردن و این ۴ تا ۵ دقیقه وقت ما را می‌گیرد، آخر هم شاید درست جواب بدهیم ولی برای سؤال‌های بعدی وقت کم می‌آوریم و ممکن است اگر همین زمان را برای سؤالات بعدی می‌گذاشتیم ۳ تا ۴ سؤال را خیلی خوب پاسخ می‌دادیم. پس زیاد با سؤالات لج کنید و کلنجار نروید.

نکته هفتم

اولین جوابی که به ذهنتان رسید احتمالاً جواب درست است و پاسخ بدهید. این آزمون نمره منفی ندارد و نترسید، اگر شک داشتید بزنید چون ممکن است درست باشد و من بارها دیده‌ام دانشجویانی که داشتیم خودشان می‌گفتند ما نخواندیم، زدیم و قبول هم شدیم. چون نمره منفی ندارد زیاد نگران نباشید.

نکته هشتم

سر جلسه تمرکزتان را به هم نزنید که یک دفعه چند سؤال را بلد نیستید یا نمی‌توانید پاسخ بدهید با خودتان بگویید که خراب کردم، مخصوصاً کسانی که در آستانۀ مقاله و دفاع هستند یک مقدار به هم می‌ریزند. شما کاری نداشته باشید، فقط تمرکزتان این باشد که من می‌زنم و حتماً قبول می‌شوم. ذهنیت مثبت را داشته باشید و به هم نریزید. چون ممکن است یک سری لغت‌ها، گرامر‌ها و جملات را بلد باشید و همین استرس باعث می‌شود که نتوانید پاسخ بدهید. پس اصل و اساستان را در جلسه آزمون بگذارید که من حتماً قبول می‌شوم، حتی آن‌هایی را هم که الکی می‌زنم مطمئناً درست در می‌آید، پس این حس مثبت را داشته باشید.

نکته نهم

نکته نهم حتماً ساعت مچی همراه خودتان داشته باشید، چون به هر حال ما با توجه به موبایل عادت کردیم که دیگر ساعت استفاده نمی‌کنیم و شاید ساعت نبریم و این نگرانی را داشته باشیم که ساعت چند است و معمولاً شاید جای هم باشید که ساعت نباشد و ممکن است به هم بریزید. پس حتماً ساعت مچی همراه خودتان داشته باشید.

این چند نکتۀ آخر هم نکته‌هایی است که قبل از رفتن به جلسه خدمتتان بگویم رعایت کنید.

نکته دهم

سعی کنید زود سر جلسه امتحان حضور داشته باشید که مشکلی پیش نیاید، چون به هر حال ما باید یک سری موارد را در نظر بگیریم مثل ترافیک، خرابی ماشین یکسری عواملی هستند که ممکن است برای ما استرس ایجاد کنند. نیم ساعت یا چهل دقیقه زودتر از زمانی که می‌گویند حضور داشته باشید ضرر نکردید. حتماً سعی کنید یک مقدار زودتر آنجا باشید و حتی به تجربه دیده‌ام که بعضی اوقات آنجا یک لغت و نکتۀ گرامری جابجا می‌شود و همان در امتحان می‌آید و ممکن است دو تا سه نمره همان‌جا کاسب شوید. پس حتماً سعی کنید زود سر جلسه حاضر باشید.

نکتۀ یازدهم

حتماً صبحانه بخورید ولی صبحانه سنگین نخورید به اصطلاح کله‌پاچه نزنید که آنجا خوابتان بگیرد. یک صبحانه بخورید که زیاد هم قندی نباشد و پیشنهاد می‌کنم از خرما استفاده کنید، چون خرما به ‌تدریج قند را در بدن تزریق می‌کند و همین کار باعث می‌شود بدن انرژی کافی را داشته باشد. حتماً صبحانۀ خوب بخورید تا بتوانید انرژی کافی برای پاسخ دادن داشته باشید.

نکتۀ دوازدهم

نکتۀ بعدی در بحث بیدار شدن است. حتماً سعی کنید به دو سه نفر بسپارید که فردا امتحان دارید. خانواده، همسر، برادر و خواهر، با شما همکاری کند چون ممکن است آدم بیدار شود و بگوید دو دقیقه دیگر استراحت کنم و دو دقیقه تبدیل به چهار ساعت شود و از آزمون جا بماند. پس خانواده را حتماً مطلع کنید که آن روز آزمون دارید.

نکتۀ سیزدهم

نکتۀ بعدی در بحث استفاده از دارو است. یکسری افراد از داروهای خواب آور استفاده می‌کنند و عادت هم کرده‌اند، سعی کنید آن شب استفاده نکنید حتی اگر خوابتان هم نبرد استفاده نکنید چون قرص خواب تأثیرش را در طول روز هم می‌گذارد. چون ما سرکار هستیم و با همکارها هستیم تأثیرش را زیاد احساس نکنیم، ولی در جلسه امتحانی هستیم که نیاز به تمرکز داریم و سکوت هم هست قطعاً خوابمان می‌گیرد و باعث می‌شود که تمرکز کافی را نداشته باشیم. پس اگر هم از قرص خواب استفاده می‌کنید دو سه روز قبل از آزمون این کار را انجام ندهید و شب امتحان هم اصلاً استفاده نکنید.

نکتۀ چهاردهم

نکتۀ آخر هم که خیلی عامیانه است و اگر بگویم خالی از لطف نیست، همۀ وسایلتان را آماده کنید و قرار نیست که صبح این کار را انجام بدهید. همۀ شما دانشجوی دکترا هستید و ممکن است این را بدانید ولی اگر این نکته را هم بگویم بد نیست. به فردا اکتفا نکنید از کارت جلسه گرفته تا شناسنامه و کارت ملی، پاک کن، ساعت مچی، دستمال کاغذی، شیشه آب و هر آنچه که خودتان می‌دانید باید استفاده کنید حتماً آماده کرده باشید که فردا دستتان بگیرید و بروید.

حتماً این نکته‌هایی که خدمتتان گفتم چند بار بخوانید . مخصوصاً نکته‌هایی که در مورد آزمون است. امیدوار هستم که کمک کرده باشیم تا بتوانید نمرۀ خوبی بگیرید. پیرهادی هستم و بهترین‌ها را برای شما آرزو دارم. موفق و پیروز باشید.

نکات کاربردی برای پاسخگویی به سوالات گرامر آزمون ept

  1. ﺑﺮاي ﺗﮑﺮار ﯾﮏ ﻓﻌﻞ در زﻣﺎن ﺣﺎل ﺳﺎده از ﻓﻌﻞ ﮐﻤﮑﯽ do اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ.
  2. ﺑﻌﺪ از I wish ﻫﯿﭻ ﮔﺎه از ing و زﻣﺎن ﺣﺎل ﺳﺎده اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﯽ ﺷﻮد
  3. that و which ﻫﯿﭻ ﮔﺎه ﺑﯿﻦ دو ﻓﻌﻞ ﻗﺮار ﻧﻤﯽ ﮔﯿﺮد وﻟﯽ what ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﯿﻦ دو ﻓﻌﻞ ﻗﺮار ﺑﮕﯿﺮد.
  4. اﺳﻢ ﺟﻤﻊ many + اﺳﻢ ﺟﻤﻊ so many +
  5. + than اﺳﻢ ( ﻣﻔﺮد ﯾﺎ ﺟﻤﻊ) much more +
  6. ﺑﻌﺪ از should و ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ ﺗﻤﺎﻣﯽ اﻓﻌﺎل ﮐﻤﮑﯽ ﻧﻤﯽ ﺗﻮان از ﻗﺴﻤﺖ دوم، ﺳﻮم، ﻣﺼﺪر و ing اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد ﻓﻘﻂ ﺑﺎﯾﺪ از ﻗﺴﻤﺖ اول ﻓﻌﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد.
  7. ﺑﻌﺪ از I wish ﻧﻤﯽ ﺗﻮان از will، can ﯾﺎ should اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد
  8. ﺑﻌﺪ از one of اﺳﻢ ﺟﻤﻊ ﻣﯽ آﯾﺪ
  9. ﻗﺒﻞ از ﺻﻔﺖ ﺗﻔﻀﯿﻠﯽ ﺑﺮاي ﺗﺄﮐﯿﺪ ﻣﯽ ﺗﻮان از much اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮد
  10. وﺟﻮد ﮐﻠﻤﻪ just ﻧﺸﺎﻧﻪ اي ﺑﺮاي ﺣﺎل ﮐﺎﻣﻞ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ
  • ﺑﻌﺪ از stop و enjoy ﻓﻌﻞ ing ﻣﯽ آﯾﺪ.
  • ﺑﻌﺪ از would rather ﻗﺴﻤﺖ اول ﻓﻌﻞ ﻣﯽ آﯾﺪ.
  • ﺑﻌﺪ از had better ﻗﺴﻤﺖ اول ﻓﻌﻞ ﻣﯽ آﯾﺪ.
  • ﺑﻌﺪ از اﯾﻦ ﻓﻌﻞ ﻫﺎ ﮐﻠﻤﻪ so ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽ ﺑﺮﯾﻢ: think, reckon, guess, suppose, imagine,
  • ﺣﺮف ﺗﻌﺮﯾﻒ The ﺑﺎﯾﺪ ﻗﺒﻞ از اﺳﺎﻣﯽ ﻣﻠﯿﺖ ﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﺑﮑﺎر ﺑﺮده ﺷﻮد
  • already از ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎي ﮔﺬﺷﺘﻪ ﮐﺎﻣﻞ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
  • زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ در اول ﺟﻤﻠﻪ اﺳﻢ ing ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻌﺪ از وﯾﺮﮔﻮل ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﻓﺎﻋﻞ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
  • زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ از اﻋﺪاد ﺧﻂ ﺗﯿﺮه ﺑﺎﺷﺪ ﻫﻤﻪ اﺳﺎﻣﯽ ﺑﻌﺪ از آن ﺷﮑﻞ ﻣﻔﺮد ﻣﯽ آﯾﺪ.
  • وﻗﺘﯽ دو ﺟﻤﻠﻪ ﻫﺮ زﻣﺎن ﺑﺎ ﺣﺮف رﺑﻂ and ﻫﻤﺮاه ﺷﻮﻧﺪ ﻫﺮ دو داراي ﺳﺎﺧﺘﺎر دﺳﺘﻮري ﻣﺸﺎﺑﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ و دو ﻓﻌﻞ ﺑﺎﯾﺪ ﯾﮑﺴﺎن ﺑﺎﺷﺪ
  • ﺑﻌﺪ از ﻓﻌﻞ consist از ﺣﺮف اﺿﺎﻓﻪ of اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﻮد.
  • در اﺑﺘﺪاي ﺟﻤﻠﻪ ﻣﯽ آﯾﺪ وﻟﯽ a like در اﻧﺘﻬﺎي ﺟﻤﻠﻪ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد.
  • اﮔﺮ اﺳﻤﯽ ﻗﺒﻼ از اﺳﻢ دﯾﮕﺮ آﻣﺪ ﺣﮑﻢ ﺻﻔﺖ دارد و اﺳﻢ اول ﻧﺒﺎﯾﺪ s ﺑﮕﯿﺮد.
  • در ﺷﺮﻃﯽ ﻧﻮع دوم از were ﺑﺮاي ﺗﻤﺎم اﺷﺨﺎص اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﻮد ﺣﺘﯽ (I, he, she, it) و was ﺟﺎﯾﮕﺎﻫﯽ ﻧﺪارﻧﺪ.
  • ﭘﺲ از اﺳﻢ ﻣﮑﺎن از where و in which اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﻮد.
  • ﭘﺲ از ﮐﻠﻤﺎت had better, would rather, make , let ﻓﻌﻞ ﻣﻄﻠﻘﺎً ﺳﺎده ﻣﯽ آﯾﺪ.
  • ﻫﺮ ﮔﺎه ﻓﻌﻞ ﮐﻤﮑﯽ have ﺑﻪ ﻫﺮ ﺷﮑﻞ آن ( ( have, has, had, having در ﺟﻤﻠﻪ دﯾﺪه ﺷﺪ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﺑﻌﺪ از آن وﺟﻪ وﺻﻔﯽ ﮐﺎﻣﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد ﯾﻌﻨﯽ ﺷﮑﻞ ﺳﻮم . ed
  • ﻫﺮ ﮔﺎه ﻓﻌﻞ will ﯾﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺷﮑﻞ آن ( ( might, must, would, can, could, may در ﺟﻤﻠﻪ دﯾﺪه ﺷﻮد ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﺑﻌﺪ از آن از ﻓﺮم اﺻﻠﯽ ﻓﻌﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد.
  1. ﻫﺮ ﮔﺎه ﻓﻌﻞ be ﺑﻪ ﻫﺮ ﺷﮑﻞ آن(( Am, is, are, was, were, be, been, being در ﺟﻤﻠﻪ دﯾﺪه ﺷﺪ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﺑﻌﺪ از آن وﺟﻪ وﺻﻔﯽ ﺣﺎل (ing) ﯾﺎ وﺟﻪ وﺻﻔﯽ ﮐﺎﻣﻞ((ed آورد.
  • ﺻﻔﺖ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻗﺒﻞ از اﺳﻢ ﺑﯿﺎﯾﺪ.
  • ﻗﯿﺪ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺑﯿﻦ ﻓﻌﻞ و ﻣﻔﻌﻮل ﺑﯿﺎﯾﺪ.
  1. ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﻌﺪ از make ، a ﯾﺎ an وﺟﻮد د ارد ﻣﮕﺮ ﯾﮏ ﻣﻮرد اﺳﺘﺜﻨﺎء : make use of
  2. ﺻﻔﺎت دو ﺑﺨﺸﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ er, le , ly, y و ow ﺧﺘﻢ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ 1 ﺑﺨﺸﯽ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ.(est, er اﺿﺎﻓﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد).
  • ﺑﺮاي ﻧﺸﺎن دادن ﮐﺎﻫﺶ درﺟﻪ ﺻﻔﺖ ﺗﻔﻀﯿﻠﯽ er) ﯾﺎ (more ﻣﯽ ﺗﻮان ﻗﺒﻞ از ﺻﻔﺖ ﺗﻔﻀﯿﻠﯽ از less ﻗﺒﻞ از ﺻﻔﺎت ﯾﮏ ﯾﺎ ﭼﻨﺪ ﺑﺨﺸﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮد.
  • ﺑﺮاي ﻧﺸﺎن دادن ﮐﺎﻫﺶ درﺟﻪ ﺻﻔﺖ ﻋﺎﻟﯽ er) ﯾﺎ (more ﻣﯽ ﺗﻮان ﻗﺒﻞ از ﺻﻔﺖ ﻋﺎﻟﯽ از the less ﻗﺒﻞ از ﺻﻔﺎت ﯾﮏ ﯾﺎ ﭼﻨﺪ ﺑﺨﺸﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮد.
  1. ﻗﺒﻞ از ﺻﻔﺖ ﺗﻔﻀﯿﻠﯽ ﮐﻠﻤﻪ very ﻧﻤﯽ آﯾﺪ. ﺑﻪ ﺟﺎي آن از much اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﻮد.
  2. People اسم جمع است و با آن معرف های قابل شمارش به کار مي‌رود. قبل از many ، very نمي‌تواند بیاید اما قبل از few مي‌توان از very استفاده کرد.
  3. در جملاتی که فعل منفی دارند از any استفاده مي‌کنیم.
  4. no با فعل مثبت به کار مي‌رود.
  5. بعد از , Some / lot of , several اسم به صورت جمع به کار مي‌رود.
  6. بعد از several اسم به صورت جمع مي‌آید.
  7. بعد از each اسم به صورت مفرد مي‌آید نه جمع
  8. قبل از اسامي‌جمعی که S جمع گرفته اند از many استفاده میکنیم چون قابل شمارش هستند.
  9. Phenomena جمع است و مفرد آن phenomenon است.
  10. حرف an برای کلماتی که با حرف صدادار شروع مي‌شوند به کار مي‌رود.
  11. بعد از the number of اسم قابل شمارش استفاده می کنیم.
  12. بعد از اسم غیر قابل شمارش از much  استفاده می کنیم.
  13. بعد از few اسم قابل شمارش جمع مي‌آید.
  14. president یک نفر و شناخته شده و معرفه است. پس از حرف تعریف the استفاده مي‌کنیم.
  15. بعد از other اسم به صورت جمع مي‌آید.
  16. Yawn با حرف صدا دار شروع نمي‌شود پس به جای an باید a باشد.
  17. Important با حرف صدادار شروع میشود و از حرف تعریف an استفاده مي‌کنیم.
  18. قبل از اعداد ترتیبی حرف تعریف the مي‌آید.
  19. بعد از any اسم به صورت مفرد مي‌آید
  20. women اسم قابل شمارش است و به جای the amount باید از the number of استفاده کنیم.
  21. rainfall اسم غیر قابل شمارش است
  22. earth جزو اسامي‌است که قبل از آن the به کار میرود.
  23. نام جزایر the نمي‌گیرد.
  24. unique با صدای y شروع مي‌شود پس از حروف صدادار نیست و حرف تعریف an نمي‌گیرد.
  25. قبل از اسم قابل شمارش a few مي‌آید نه a little
  26. قبل از اسامي‌غیر قابل شمارش از little استفاده مي‌کنیم.
  27. کلمه heart با the مي‌آید.
  28. قبل از دهه حرف تعریف the مي‌آید: ۱۷۶۰s the
  29. الكل اسم خاص نیست و قبل از آن حرف تعریف the نمي‌آید.
  30. قبل از اعداد ترتیبی حرف تعریف the مي‌آید.
  31. قبل از صفت های عالی نیاز به حرف تعریف the داریم.
  32. قبل از اسم پارک ها the به کار نمي‌رود.
  33. ارگان های نظامي‌و دولتی به حرف تعریف the نیاز دارد.
  34. قبل از اعداد ترتیبی حرف تعریف the مي‌آید.
  35. قبل از صفات عالی از حرف تعریف the استفاده مي‌کنیم.
  36. ساختار the + noun + of + the + noun رو یاد بگیرید.
  37. قبل از صفات عالی حرف تعریف the مي‌آید.
  38. Bacteria کلمه جمع است حواسمون باشه
  39. بعد از will و can که از افعال مودال هستند فعل به صورت ساده مي‌آید،
  40. now در آخر جمله قید زمانی است که زمان حال استمراری را نشان میدهد.
  41. زمانی که در جمله وقت خاصی از روز گفته میشود مثل this morning یا this afternoon به زمان گذشته اشاره دارد.
  42. ) قید زمان (by+ نشان دهنده‌ي زمان آینده‌ي کامل استمراری است.
  43. زمانی که در جمله when وجود دارد زمان فعل ها باید یکسان باشد.
  44. (زمان (since+ نشان دهنده‌ي زمان حال کامل استمراری است.
  45. کلمه‌ي whole day (كل روز) به طول زمان اشاره دارد و باید برای آن فعل استمراری به کار برد.
  46. جمله ای که در آن after وجود دارد و فعل ماضی بعید به کار رفته است، در قسمت دوم جمله فعل گذشته‌ي ساده مي‌آید.
  47. قید زمان by + نشانه‌ي زمان آینده‌ي کامل است.
  48. در جمله ای که Because داریم فعل قبل از because هر زمانی که داشته باشد فعل بعد از آن باید یک زمان به عقب برگردد.
  49. every day نشان دهنده‌ي کاری است که هر روز اتفاق مي‌افتد و برای آن از فعل حال ساده استفاده مي‌کنیم
  50. every sunday morning یعنی کاری که هر روز اتفاق مي‌افتد باید فعل حال ساده را انتخاب کنیم
  51. قید زمان گذشته by + نشان دهنده‌ي ماضی بعید است.
  52. tomorrow نشانگر آینده‌ي ساده است.
  53. . over a week ago نشان دهنده‌ي زمانی خاص در گذشته است پس از فعل گذشته‌ي ساده استفاده مي‌کنیم.
  54. at the moment نشانه‌ي زمان حال استمراری است.
  55. قید زمان گذشته by + نشان دهنده‌ي ماضی بعید است.
  56. زمانی که while وسط جمله بیاید فعل قبل از آن ساده و بعد از آن استمراری مي‌آید.
  57. the night before اشاره به گذشته دارد.
  58. قید زمان by + نشان دهنده‌ي آينده کامل استمراری است.
  59. at the moment نشان دهنده‌ي حال استمراری است.
  60. last year به زمانی خاص در گذشته اشاره مي‌کند پس فعل گذشته‌ي ساده را انتخاب
  61. already نشان دهنده‌ي ماضی نقلی است.
  62. بعد از قید تکرار همیشه فعل ساده مي‌آید.
  63. فعل امری باید به صورت حال ساده نوشته شود
  64. بعد از consider فعل به صورت مصدر با to به کار مي‌رود.
  65. بعد از hire مصدر با to به کار مي‌رود.
  66. بعد از agree مصدر با to مي‌آید.
  67. بعد از allow فعل به صورت مصدر با to مي‌آید.
  68. بعد از order فعل به صورت مصدر با to مي‌آید.
  69. بعد از prevent فعل با ing مي‌آید
  70. بعد از begin فعل به صورت مصدر با to مي‌آید
  71. بعد از choose فعل به صورت مصدر با to مي‌آید.
  72. بعد از enjoy فعل با ing مي‌آید.
  73. بعد از begin فعل به صورت مصدر با to مي‌آید.
  74. بعد از make فعل ساده مي‌آید.
  75. بعد از فعل کمکی فعل به صورت ساده مي‌آید
  76. بعد از cause فعل با to مي‌آید
  77. بعد از let فعل ساده مي‌آید.
  78. فعل ing با to به کار نمي‌رود. باید فعل ساده باشد
  79. بعد از start فعل ing مي‌گیرد
  80. برای بیان مثال از such as یا استفاده مي‌شود.
  81. ترکیب درست So + adjective + that است.
  82. برای توصیف فعل از قید استفاده مي‌کنیم.
  83. قید قبل از صفت مي‌آید
  84. قبل از اسم نیاز به صفت داریم
  85. صفت برابری به صورت as + : صفت +as نوشته مي‌شود.
  86. قید باید قبل از فعل بیاید
  87. بعد از صفت عالی than نمي‌آید.
  88. قبل از اسم نیاز به صفت داریم
  89. قبل از صفت نیاز به قید داریم
  90. بعد از but also جمله به صورت عادی نوشته مي‌شود
  91. بعد از because of اسم وعبارت اسمي‌مي‌آیدنه
  92. بعد از in spite of اسم وعبارت اسمي‌مي‌آید
  93. as if به معنای گویا یا انگار است.
  94. as soon as به معنای به محض اینکه درست است
  95. Just as به معنای درست زمانی که
  96. بعد از inspite of اسم یا عبارت اسمي‌مي‌آید
  97. since به معنای از آنجاییکه درست است.
  98. برای تایید جملات مثبت از too و so استفاده می‌کنیم.

تجربیات محمود پیرهادی برای پاسخگویی به سوالات درک مطلب آزمون EPT

ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺳﻮاﻻﺗﯽ ﮐﻪ در ﺑﺨﺶ reading ﻃﺮح ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ دﺳﺘﻪ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ :

1.ﺳﻮاﻻﺗﯽ ﮐﻪ در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ اﯾﺪه و ﻣﻔﻬﻮم اﺻﻠﯽ ﻣﺘﻦ ﺳﻮال ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.

  1. ﺳﻮاﻻﺗﯽ ﮐﻪ ﭘﺎﺳﺦ آن ﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ در ﻣﺘﻦ ﺑﯿﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ.
  1. ﺳﻮاﻻﺗﯽ ﮐﻪ ﭘﺎﺳﺦ آن ﻫﺎ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻏﯿﺮﻣﺴﺘﻘﯿﻢ درﻣﺘﻦ ﺑﯿﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺑﺮاي ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ آن ﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ از اﻃﻼﻋﺎت داﺧﻞ ﻣﺘﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮي ﮐﻨﯿﻢ.
  1. ﺳﻮاﻻﺗﯽ ﮐﻪ در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻟﻐﺎت داﺧﻞ ﻣﺘﻦ ﺳﻮال ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ.
  1. ﺳﻮاﻻت ﮐﻠﯽ در راﺑﻄﻪ ﻣﺘﻦ

ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑﺮاي ﭘﺎﺳﺦ دادن ﺻﺤﯿﺢ ﺑﻪ ﺳﻮاﻻت ﺑﺨﺶ درك ﻣﻄﻠﺐ در آزمون EPT ﺑﻪ ﻣﻮارد زﯾﺮ ﺗﻮﺟﻪ ﮔﺮدد:

  1. ﻗﺒﻞ ارﻫﺮﭼﯿﺰ ﺳﻌﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﺧﻮد ﺳﻮال وﮔﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎي آن راﺑﺪﻗﺖ ﺑﺨﻮاﻧﯿﺪ ﻧﻪ اﯾﻨﮑﻪ اﺑﺘﺪا ﻣﺘﻦ وﺑﻌﺪ ﺳﻮاﻻت ﺧﻮاﻧﺪه ﺷﻮد.
  1. ﺑﺪﻟﯿﻞ ﮐﻢ ﺑﻮد وﻗﺖ ﻧﻤﯿﺘﻮان دﻗﯿﻘﺎ ﻣﺘﻦ راﺧﻮاﻧﺪ وازﻃﺮﻓﯽ ﺑﺪون ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﺎﻣﻞ ﻣﺘﻦ ﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﻣﯽ ﺗﻮان ﮐﺎﻣﻼ ﺑﻪ ﺳﻮاﻻت ﭘﺎﺳﺦ داد.
  1. ﺳﻌﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﮐﻠﻤﺎت ﮐﻠﯿﺪي درﺳﻮاﻻت وﮔﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎ ﺑﺎﺷﯿﺪ وﻧﮕﺮان ﻧﺒﺎﺷﯿﺪزﯾﺮا ﺑﻪ اﻧﺪازه ﮐﺎﻓﯽ اﻃﻼﻋﺎت درﻣﺘﻦ وﺟﻮد دارد.
  2. ﺳﻮاﻻﺗﯽ ﮐﻪ داراي ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎي ﻃﻮﻻﻧﯽ ﻣﯿﺒﺎﺷﻨﺪ وﯾﺎ ﺳﻮاﻻﺗﯽ ﮐﻪ داراي ﺟﻮاب ﻏﯿﺮﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﻣﯿﺒﺎﺷﻨﺪ ﺑﻨﻈﺮﺑﻨﺪه اﮔﺮﺟﻮاب راﭘﯿﺪاﻧﻤﯿﮑﻨﯿﺪ ﺑﺎﺣﺪس ﮔﺰﯾﻨﻪ راﺑﺰﻧﯿﺪ زﯾﺮا وﻗﺖ ﺷﻤﺎﮔﺮﻓﺘﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ .
  3. ﻫﯿﭻ ﺳﻮاﻟﯽ ﻧﻤﺮه ﻣﻨﻔﯽ اي ﻧﺪارد ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ در ﭘﺎﯾﺎن ﻫﺮ ﺳﻮاﻟﯽ را ﮐﻪ ﭘﺎﺳﺦ آن را ﻧﻤﯽ داﻧﺴﺘﯿﺪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺣﺪﺳﯽ ﺟﻮاب دﻫﯿﺪ.
  1. ﻣﺘﻦ را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮔﺬرا و ﺳﻄﺤﯽ ﺑﺨﻮاﻧﯿﺪ ﺗﺎ ﻣﻔﻬﻮم اﺻﻠﯽ و ﻧﮑﺎت ﻣﻬﻢ آن را ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﻮﯾﺪ. ﺑﺮاي ﭘﺎﺳﺦ دادن درﺳﺖ ﺑﻪ ﺳﻮاﻻت ﻧﯿﺎزي ﺑﻪ ﻓﻬﻤﯿﺪن ﻫﻤﮕﯽ ﺟﺰﺋﯿﺎت ﻧﯿﺴﺖ و ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﻓﻬﻤﯿﺪن ﺟﺰﺋﯿﺎت ﺑﺎﺷﯿﻢ.
  1. ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺑﺮ ﺳﻮاﻻت داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﺗﺎ ﺑﻔﻬﻤﯿﺪ ﮐﻪ ﭼﻪ ﻣﻬﺎرت ﮐﻼﻣﯽ ﻣﻮرد ﭘﺮﺳﺶ ﻗﺮار ﺧﻮاﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ. ﺳﻮاﻻت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎي ﮐﻼﻣﯽ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﭘﺎﺳﺦ داده ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ.
  1. ﻗﺴﻤﺘﯽ از ﻣﺘﻦ را ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺳﻮال ﻣﺮﺑﻮط اﺳﺖ ﭘﯿﺪا ﮐﻨﯿﺪ.

ﻣﻬﺎرت ﮐﻼﻣﯽ ﯾﺎ زﺑﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﺑﺮاي ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺳﻮال ﺑﺎﯾﺪ در ﮐﺠﺎي ﻣﺘﻦ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﺟﻮاب آن ﺑﺎﺷﯿﺪ.

ﺑﺪﯾﻦ ﺻﻮرت ﮐﻪ :

– ﺑﺮاي ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﺳﻮاﻻﺗﯽ ﮐﻪ در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻣﻌﻨﯽ و ﻣﻔﻬﻮم اﺻﻠﯽ ﻣﺘﻦ ﭘﺮﺳﺶ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺳﻄﺮﻫﺎي اوﻟﯿﻪ ﻫﺮ ﭘﺎراﮔﺮاف ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺮد.

  1. ﺑﺮاي ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﺳﻮاﻻﺗﯽ ﮐﻪ ﭘﺎﺳﺦ آن ﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﯾﺎ ﻏﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ در ﻣﺘﻦ آورده ﺷﺪه اﺳﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﯾﮏ ﻟﻐﺖ اﺻﻠﯽ را در ﺳﻮال اﻧﺘﺨﺎب ﮐﻨﯿﺪ و ﺑﺎ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﮔﺬرا در ﻣﺘﻦ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل آن ﻟﻐﺖ ﯾﺎ ﻣﺸﺎﺑﻪ آن ﺑﺎﺷﯿﺪ.
  2. ﺑﺮاي ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﺑﺮاي ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺳﻮاﻻﺗﯽ ﮐﻪ در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﯾﮏ ﺿﻤﯿﺮ ﺧﺎص از ﺷﻤﺎ ﺳﻮال ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﺧﻮد ﺳﻮال ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﮐﺠﺎي ﻣﺘﻦ آن ﺿﻤﯿﺮ ﻗﺮار دارد.
  3. ﺑﺮاي ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﺳﻮاﻻت اﻧﺘﻘﺎﻟﯽ ﺑﻪ اﺑﺘﺪا ﯾﺎ اﻧﺘﻬﺎي ﻣﺘﻦ ﺗﻮﺟﻪ ﮐﻨﯿﺪ.
  1. ﺑﺮاي ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﺳﻮاﻻت ﮐﻪ در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻣﻌﻨﺎي ﻟﻐﺎت ﺳﻮال ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﺧﻮد ﻣﺘﻦ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺧﻮاﻫﺪ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﻟﻐﺖ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﮐﺠﺎي ﻣﺘﻦ اﺳﺖ.
  2. ﺑﺮاي ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﺳﻮاﻻﺗﯽ ﮐﻪ در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻟﺤﻦ، آﻫﻨﮓ و ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺘﻦ ﭘﺮﺳﺶ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﺧﻂ اول ﭘﺎراﮔﺮاف ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.
  1. آن ﻗﺴﻤﺖ از ﻣﺘﻦ را ﮐﻪ ﺣﺎوي ﺟﻮاب اﺳﺖ ﺑﻪ دﻗﺖ ﺑﺨﻮاﻧﯿﺪ. ﺟﻮاب اﺣﺘﻤﺎﻻ در ﻣﮑﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻓﻮق ﻗﺎﺑﻞ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ اﺳﺖ در ﻣﺘﻦ ﯾﺎﻓﺖ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.
  1. ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﭘﺎﺳﺦ را از ﻣﯿﺎن 4 ﮔﺰﯾﻨﻪ در ﺑﺮﮔﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﻫﺎي ﺧﻮد اﻧﺘﺨﺎب ﮐﻨﯿﺪ.

ﺷﻤﺎ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﭘﺎﺳﺦ را ﺑﺮ اﺳﺎس ﭼﯿﺰي ﮐﻪ در ﻗﺴﻤﺖ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﺘﻦ داده ﺷﺪه اﻧﺘﺨﺎب ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ و ﭘﺎﺳﺦ ﻫﺎي ﻏﻠﻂ را ﺣﺬف ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.

  • ﺳﻮاﻻﺗﯽ ﭘﯿﺮاﻣﻮن اﯾﺪه ﻫﺎي ﻣﺘﻦ در آزمون EPT ( ﺳﻮاﻻﺗﯽ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﻌﻨﯽ و ﻣﻔﻬﻮم اﺻﻠﯽ ﻣﺘﻦ) :

ﯾﮏ ﻣﻮﺿﻮع اﺻﻠﯽ ﮐﻪ در ﺳﻮاﻻت اﯾﻦ ﺑﺨﺶ ﭘﺮﺳﺶ ﻣﯽ ﺷﻮد ﻣﻔﻬﻮم اﺻﻠﯽ و ﮐﻠﯽ ﻣﺘﻦ اﺳﺖ. ﻣﻌﻤﻮﻟﺘﺮﯾﻦ ﺳﻮاﻻت در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﻌﻨﯽ و ﻣﻔﻬﻮم اﺻﻠﯽ، ﻋﻨﻮان ﻣﺘﻦ ﯾﺎ ﻫﺪف از اراﺋﻪ ﻣﺘﻦ را ﻣﻮرد ﭘﺮﺳﺶ ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﻨﺪ. ﺑﻪ ﻋﻼوه ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﺮﺧﯽ ﺳﻮاﻻت راﺟﻊ ﺑﻪ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮي اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺘﻦ ﯾﺎ درﺑﺎره ﻧﻮع اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﮐﻪ در ﯾﮏ ﭘﺎراﮔﺮاف ﯾﺎ ﻣﺘﻦ ﺧﺎص وﺟﻮد دارد ﺳﻮال ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎي زﯾﺮ ﺿﺮوري اﺳﺖ :

اﯾﻦ ﻗﺒﯿﻞ ﺳﻮاﻻت ﻣﻌﻤﻮﻻ درﺑﺎره اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﺳﻮال ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﮐﻪ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺘﻦ ﭼﻪ ﻣﺴﺎﻟﻪ و ﻣﻮﺿﻮع اﺻﻠﯽ اي را ﻣﯽ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻔﻬﻤﺎﻧﺪ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ ﺳﻮاﻻﺗﯽ از ﻗﺒﯿﻞ :

  1. ﻣﻮﺿﻮع و ﻋﻨﻮان ﻣﺘﻦ ﭼﯿﺴﺖ ؟
  1. اﯾﺪه اﺻﻠﯽ ﻣﺘﻦ ﭼﯿﺴﺖ ؟
  1. ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮ اﺻﻠﯽ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه در اﯾﻦ ﻣﺘﻦ ﭼﯿﺴﺖ ؟
  1. ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻋﻨﻮان ﺑﺮاي اﯾﻦ ﻣﺘﻦ ﭼﯿﺴﺖ ؟

و …. ﻫﻤﮕﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ دﻗﯿﻖ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻬﺎرت ﻗﺎﺑﻞ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻮد.

در ﻣﺴﯿﺮ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﺳﻮاﻻت ﻓﻮق ﺑﺎﯾﺪ داﻧﺴﺖ، از آﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﮐﻠﯿﻪ ﻣﺘﻨﻬﺎي ﺗﺎﻓﻞ ﺑﺮ اﺳﺎس ﯾﮏ ﺷﯿﻮه ﺳﻨﺘﯽ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﻫﻤﻮاره ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺟﻤﻼت اﺑﺘﺪاﯾﯽ ( ﺷﺮوع) ﻫﺮ ﻣﺘﻦ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ ﻣﻔﻬﻮم اﺻﻠﯽ آن ﻣﺘﻦ ﭘﯽ ﺑﺮد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ،در ﭼﻨﯿﻦ ﺳﻮاﻻﺗﯽ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﺷﻮد ﺗﺎ اﯾﺪه اﺻﻠﯽ، اﯾﺪه اوﻟﯿﻪ، ﻣﻮﺿﻮع، ﻋﻨﻮان ﯾﺎ ﺳﻮژه ﻣﺘﻦ را ﭘﯿﺪا ﮐﻨﯿﺪ

مهارتهای درک مطلب برای پاسخگویی به سوالات آزمون EPT

 

مهارت اول: پیدا کردن موضوع یا ایده اصلی

سوالاتی که در مورد ایده اصلی و سوالاتی نظیر این مطرح می‌شوند. یکی از پرکاربردترین سوالات می باشد.

 به طور مثال

What is the main idea of the passage?

The best title of the passage  can be ..

What is the main topic of the passage?

برای پاسخ به این سوالات جمله ی اول پاراگراف اول را می خوانیم. حتی اگر پاراگراف اول به موضوعات مختلفی پرداخته باشد. همان جمله اول منظور اصلی متن را در بر دارد. برای پیدا کردن ایده اصلی میتوانید جمله اول پاراگراف دوم را هم بخوانیم تا از ایده مشترکی که بین آنها مطرح شده مطمئن شویم

Walt Disney was one of the best-known motion picture producers in the world. He particularly noted for being a film producer and a popular showman, as well as an innovator in animation. He won 22 Academy Awards during his lifetime, and was the founder of theme parks Disneyland and Walt Disney World.

والت دیزنی یکی از فیلمسازان بزرگ جهان است او تهیه کننده و مجری بسیار مشهوری بود و همچنین یکی از پیشتازان ساخت انیمیشن نیز بود او در طول زندگیش ۲۲ بار برنده جایزه آکادمی  شد و موسس پارک دیزنی لند و دنیای دیزنی لند بود.

What is the main idea of the passage 1?

  1. A. Walt Disney’s first success was the series Oswald the Lucky Rabbit
  2. B. Walt Disney’s revenue is 35 Billion dollars.
  3. C. Walt Disney was a popular producer
  4. D. Walt Disney’s best-known character was Mickey Mouse.

Thomas Alva Edison lit up the world with his invention of the electric light. Without him, the world might still be a dark place.  However, the electric  light was not his only invention. He also invented the phonograph,  the motion picture camera,  and over  1,200 other things. About every two weeks Edison created something new.

توماس ادیسون با اختراع برق به جهان روشنی بخشید. اگر اختراع او نبود شاید دنیا هنوز هم تاریک بود با این حال برق تنها اختراع ادیسون نبود. او گرامافون، دوربین فیلمبرداری و بیش از ۱۲۰۰ و سیله دیگر را اختراع کرد. یعنی هر دو هفته یک بار ادیسون یک چیز جدید اختراع میکرد.

What is the main idea of this passage 2?

  1. Thomas Edison invented many important things.

B.Thomas Edison could not keep a job

  1. Thomas Edison worked day and night

D.Deaf people make good inventors

مهارت دوم در آزمون EPT :پیدا کردن مرجع ضمیر

یکی از سوالات رایج درک مطلب پیدا کردن مرجع ضمیردراغلب موارد زیر ضمیری که باید مرجع آن را پیدا کنیم  خط کشیده شده است. برای این کار ابتدا به مفرد یاجمع بودن ضمیر دقت می‌کنیم.سپس باید توجه کنیم که مرجع ضمیر کلمه ای است که قبل از آن آمده نه بعد از آن.

 

 

The Alaska pipeline  starts at the frozen edge of the Arctic Ocean.  It stretches  southward across the largest and northernmost state in the United States, ending at a remote ice-free seaport  free seaport village nearly 800 miles from where it begins.

خط لوله آلاسکا از بخش یخی دریایی شمالگان شروع میشود. این خط لوله از عرض بزرگترین و شمالی ترین ایالت امریکا به سمت جنوب کشیده می شود. در یکی از روستاهای ساحلی دور افتاده پایان می یابد یعنی پس از ۸۰۰ مایل از محلی که شروع شده است.

The word “it” refers to ….    in passage 1 ?

  1. pipeline B. ocean C. state                       D. village

Sports such as cricket, volleyball, skateboarding, baseball, softball, soccer, tennis, water polo, and football are popular sports. Water skiing is a uniquely summer sport, which is done when waters approach their warmest of the year.

ورزش هایی از جمله کریکت، والیبال، اسکیت برد، بیسبال، سافت بال، فوتبال آمریکایی،تنیس، واترپلو، و فوتبال ورزش های محبوبی هستند. اسکی روی آب ورزشی منحصربه‌فرد و تابستانی است و زمانی که آب دریاها به گرمترین دمای خود در سال می‌رسند این ورزش انجام میشود.

The pronoun  “which” refers to …. in passage 2

  1. summer sports waters        C. water skiing          D. cricket

مهارت سوم: سوالات مربوط به واژگان

دراین گونه سوالات معمولا گزینه ای وجود دارد که معنی یکی از کلمات درون متن را می پرسد. این کلمات معمولا در متن مشخص شده اند. و زیرشان خط کشیده شده است. اغلب اوقات این واژه ها برای ما غریب هستند و معنی آنها را نمی دانیم. بنابراین باید با توجه به کلمات قبل و بعد از آن واژه معنی آن را حدس بزنیم فقط باید توجه کنیم که حتما منطقی باشد.

 

از نشانه های این سوال

The meaning  of

meaning  to

Laughter is a powerful antidote to stress, pain, and conflict. Nothing works faster to bring your mind and body back into balance than a good laugh. Humor inspires hopes, connects you to others, and keeps you focused, and alert.  Laughing has been shown to reductions in stress hormones such as cortisol and epinephrine. When laughing the brain also release endorphins that can relieve your pain.

خنده قویترین پادزهر استرس، درد و آشفتگی است. هیچ چیز مثل یک خنده ی خوب ذهن و بدن شما را متعادل نمی کند. شوخی و خنده در شما امید ایجاد می‌کند و باعث می‌شود بتوانید با دیگران بهتر ارتباط برقرار کنید. و تمرکز و هوشیاری تان را بالا میبرد. خنده باعث کاهش هورمون های استرس زا، از جمله کورتیزول و اپی نفرین می شود. زمانی که میخندید مغز هورمون اندروفین ترشح می‌کند. که می‌تواند درد را کم کند.

The meaning  of “relieve” is closest to …..

  1. increase
  2. reduce
  3. develop
  4. create

One of the largest in the world, the Alaska pipeline cost approximately 8 billion and is by far the biggest and most expensive construction project ever undertaken by private industry. In fact, no single business could raise that much money, so 8 major oil companies formed a consortium in order to share the costs.

  خط لوله آلاسکا یکی از بزرگترین خط لوله های جهان است.و هزینه ساخت و راه اندازی آن حدود ۸ میلیارد دلار شد و بزرگترین و گران ترین پروژه عمرانی دنیا بود که توسط بخش صنعتی خصوصی انجام گرفت. در واقع هیچ تجارت مستقلی نمی توانست از پس چنین هزینه گزافی بربیاید. بنابراین  8  شرکت نفت با تشکیل یک کنسرسیوم هزینه‌ها را تقسیم کردند.

the word “undertaken” is closest in  meaning  to

  1. removed
  2. selected
  3. transported
  4. attempted

مهارت چهارم در آزمون EPT :سوال با جزئیات مشخص

هر متن موضوع مشخصی دارد.و زمانی که متن به این موضوع می پردازد. جزئیات مشخصی را هم مطرح می‌کند. مثلا زمانی که از اتفاق افتادن رویدادی صحبت می‌کند. به تاریخ و مکان آن اتفاق اشاره می کند یا افرادی که در آن رویداد نقش داشته اند. بنابراین وقتی متن درک مطلب را می خوانیم بهترین کار این است. که زیر این موارد خط بکشیم و آن را برای خودمان مشخص کنیم.تا وقتی که سوالی در مورد آن مطرح شد در زمان کمتری آنها را پیدا کنیم.

 

Henry was born in 1964. He was an American boy who worked for newspaper in Missouri. He lived most of his childhood there, where he began drawing, painting and selling pictures to neighbors and family friends. In 1989 he want to London, and worked for an advertising agency for a few years. Then he went to Paris and established his own merchandising  company. Between  1995-1999 he became so famous because of innovative works.

هنری در سال ۱۹۶۴ به دنیا آمد. او پسری آمریکایی بود که در ایالت میزوری در یک دفتر روزنامه کار می کرد. او دوران کودکی اش را هم در این شهر زندگی کرده بود.در آن زمان نقاشی می‌کشید. و عکس‌ها را به همسایه ها و دوستان خانوادگی شان می‌فروخت در سال ۱۹۸۹ به لندن رفت و برای چند سال در یک آژانس تبلیغاتی کار می‌کرد. سپس به پاریس رفت و شرکت بازرگانی خودش را تاسیس کرد. و بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ به دلیل کارهای خلاقانه اش بسیار معروف شد.

Henry worked for the advertising agency in….

A.1995

B.1989

C.1964

  1. 1998

Egyptians used papyrus to make sales messages and wall posters. Commercial messages and political campaign displays have been found in the ruins of Pompeii. Advertising on papyrus was common in Ancient Greece and Ancient Rome. Wall or rock painting for commercial advertising is another manifestation of an ancient advertising form, which is present to this day in many parts of Asia, Africa, and South America

 مصرص ها از کاغذ پاپیروس برای تولید پیام فروش کالا و پوستر های دیواری استفاده می‌کردند. نشانه های پیام های تبلیغات تجاری و کمپین های سیاسی در مخروبه های شهر پمپی کشف شده اند. تبلیغات با کاغذ پاپیروس در یونان باستان و روم باستان رواج داشت. نقاشی روی دیوار یا تخته سنگ برای تبلیغات هم نوع دیگر تبلیغات در دوران باستان بود که امروزه نیز در بسیاری از بخش های آسیا ،آفریقا و آمریکای جنوبی رواج دارد.

Advertising on papyrus was common  in               .

  1. Ancient Greece B. Africa
  2. Ancient Greece and Rome D. South America

آزمون EPT

مهارت پنجم در آزمون EPT:سوال با جزئیاتی که در متن بیان نشده است

در این نوع سوالات جزئیاتی از ما پرسیده می شود. که به طور مشخص در متن ذکر نشده اند، در واقع کلمه کلیدی در متن برای آنها گفته نشده است بنابراین راه پاسخ دادن به این سوالات این است. که هر گزینه را بخوانیم و کلمات آن را در متن جستجو کنیم. این راه ممکن است کمی زمان گیر باشد.اما تنها راه به دست آوردن پاسخ درست همین راه است. عبارت زیر در این نوع سوالات دیده می شود.

 

According to the passage…..

The passage says that……..

The passage suggests that. ..

 According to the author…….

Preventing pollution  and  protecting the environment necessitate the application of the principles of sustainable development.  We have to consider  to satisfy the needs of today without compromising the ability  of future generations  to meet their needs. This means that we should remedy existing pollution,  but also anticipate  and prevent  future pollution sources in order to protect the environment and public health. Any environmental damage must be punishable  by law, and polluters should pay compensation for the damage caused to the environment.

All of the  following  are true except:

I- We should anticipate the future pollution  sources

2- Polluters  should pay for punishment

3- We should apply the principles of unsustainable development

4- We should pay attention to other generations.

مهارت ششم:سوالات ضمنی

برخی از سوالاتی که بعد از متن درک مطلب مطرح می شوند.پاسخ مشخصی در متن ندارند. بلکه باید برداشت خودمان را از آن متن بیان کنیم.

 عباراتی که این سوال ها نوشته می شوند از این قبیل هستند.

It is understood from the text that. ..

The text implies that. … The author implies that ….

Which of the following can be inferred from the passage? It can be concluded  from the passage  that. ..

Childhood is a great period to encourage children to be responsible.  For example making their bed every morning and putting some of their clothes in drawers on laundry day.  In the case of the little girls all these tasks are merely supplementary to the main business of baby-tending. Very small boys also have some care of .he younger children, but at eight or nine years of age they are usually relieved of it.  Whatever rough edges have not been smoothed off by this responsibility for younger children are worn off by their contact

it can  be inferred that the ‘high  standard of individual  responsibility ….

  1. only present in girls
  2. developed mainly through childhood duties
  3. taught to the girl before she is entrusted with babies
  4. only presents in boys

مهارت هفتم در آزمون EPT:شیوه بیان مطلب

متن های درک مطلب می توانند با شیوه ها و لحن های مختلفی نوشته شوند اگر ذهن نویسنده انتقادی باشد شیوه بیان متن انتقادی است .اگر حس طنز و شوخی در آن نهفته باشد شیوه بیان متن طنز و شوخی است. اگر مطلب بدون جانبداری و غیر مغرضانه نوشته شود. شیوه بیان مطلب موضوعی است و اگر در متن حقایق علمی بیان شود بیشتر موضوع علمی و اطلاعاتی است.

از نشانه های این سوال جمله زیر است.

The tone of the passage is….

Scientists have experimented with animal cloning, but have never been able to stimulate a specialized (differentiated) cell to produce a new organism directly.  Instead, they rely on transplanting the genetic information from a specialized cell into an unfertilized egg cell whose genetic information has been destroyed or   physically removed.

The  tone of the  passage is …..

  1. critical
  2. humorous
  3. scientific
  4. outraged

چگونه کلوز تست کنکور(آزمون ای پی تی) را بزنیم؟

۱) نخستین مرحله پاسخ گویی به تست های کلوز تست، خواندن بسیار سریع از روی متن مربوطه بدون خواندن سؤال های آن است. تنها هدف این مرحله، کسب نمودن ایده ای کلی از متن می باشد. با توجه به محدودیت بسیار زیاد پاسخ گویی به تست های کنکور سراسری، بیش از ۳۰ الی ۴۰ ثانیه را به این مرحله اختصاص ندهید.

۲) چون که نویسنده ها معمولا ایده اصلی خود را در همان جمله نخست متن ذکر می کنند، به نخستین جمله بسیار توجه نمائید. معمولا طراح کنکور نیز خوشبختانه تستی از جمله اول متن را طرح نمی نماید.

۳) پس از یک بار خواندن سریع متن، اکنون زمان پاسخ گویی به تست های کلوز تست فرا رسیده است. ابتدا هر جمله را تا انتهای آن خوانده و سپس به سراغ گزینه ها بروید. یعنی، با رسیدن به نقطه چین متن بلافاصله به سراغ گزینه ها نروید. هنگامی که جمله را تا آخر می خوانید حدس بزنید که چه واژه ای می تواند در مکان نقطه چین قرار گیرد. در بسیاری از موارد، همین حدس به پاسخ صحیح می انجامد. به حس ششم خود مطمئن باشید.

۴) کلوز تست مانند یک پازل است. این که ابتدا کدام بخش آن را کامل می نمائید اصلا مهم نمی باشد. هنگامی که بتوان یکی از بخش های آن را کامل نمود، تکمیل بخش های دیگر راحت تر خواهد شد. حالا این مطلب به چه کار می آید؟ داوطلبان زرنگ کنکور سراسری بر یکسان بودن ارزش تست ها واقف بوده و اگر نخستین تست کلوز تست بسیار دشوار باشد بلافاصله به سراغ تست های پس از آن می روند. در این صورت، زمان موجود را در پاسخ گویی به تست های راحت تر صرف نموده که شاید مسیر پاسخ گویی به بخش های دشوارتر پازل را هموار نماید. شما نیز با زرنگی و هدف مندی بیش تر در کنکور سراسری تلاش نمائید.

۵) در صورتی که چندین سؤال کلوز تست به یکی از جمله های متن مربوط باشد، آن سؤال ها را به ترتیب از تست آسان به تست دشوار پاسخ دهید.

۶) در بسیاری از موارد، تست های کلوز تست عملا تست های مستقل واژگان و گرامر می باشند. به یاد داشته باشید | که دانستن ایده اصلی متن نیز بسیار مهم می باشد و با درک نمودن و در نظر داشتن ایده اصلی در همان ابتدا می توان تست ها را به صورت مستقل واژگان و گرامر ملاحظه نمود.

۷) همان گونه که پیشتر اشاره شد، در هنگام خواندن جمله حدس بزنید که چه واژه ای احتمالا در مکان نقطه چین قرار خواهد گرفت. هنگامی که خواستید سراغ گزینه ها بروید ضمن در نظر داشتن حدس خود تک تک گزینه ها را | در مکان نقطه چین قرار داده تا متوجه شوید که جمله با کدام گزینه معنایی صحیح تر می یابد. سعی نمائید روش حذف گزینه های نادرست را بسیار به کار ببرید.

۸) به جای بکار بردن جمله هایی با بار معنایی منفی مانند “قادر به انجام فلان کار نبوده“  یا  “تست های کلوز تست و درک مطلب برایم بسیار دشوار است“، اعتماد به نفس خود را هم راستا با دنبال نمودن تمرین روزانه متن ها تقویت نمائید. با تداوم این فعالیت، قابلیت پاسخ گویی صحیح و سریع تست های کلوز تست و درک مطلب قطعا در شما ایجاد خواهد شد.

نتیجه گیری آزمون EPT:

قبل از پاسخگویی به سؤالات Cloze test باید در حال و هوای آن متن قرار بگیرید و برای این کار باید متن را سریع بخوانید. هنگام خواندن متن اصلا خودتان را در گیر لغات ناآشنا، اسامی عجیب و غریب و گزینه ها نکنید.

فقط متن را بخوانید تا با فضای کلی آن آشنا شوید. (البته جمله ی اول و آخر را کمی دقیق تر بخوانید). برای فهم بهتر سؤالات کلوز تست یک متن را به طور کامل تجزیه و تحلیل می نمائیم، برای تمرین حل سؤالات کلوز تست، برای هر درس پایه دهم تا دوازدهم، دو متن از بهترین منابع موجود در بازار انتخاب شده است. پاسخنامه این متن ها، در پایان همین بخش آورده شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر روی کلمه تماس با ما کلیک کنید.

مرتبط با این محتوا

آزمون تعیین سطح EPT

آزمون تعیین سطح EPT

کارت ورود به جلسه آزمون EPT

کارت ورود به جلسه آزمون EPT

اعتبار مدرک زبان EPT

اعتبار مدرک زبان EPT

برای آزمون EPT چی بخونیم؟

برای آزمون EPT چی بخونیم؟

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *